ADALET BAKANLIĞI MÜSTEŞARI İLE SENDİKAMIZ ARASINDA YAPILAN GÖRÜŞMEDE, BAKANLIĞA İLETİLEN SORUNLARIN BİLGİ NOTU

237

Sendikamız 22.05.2007 Tarihinde Adalet Bakanlığı Müsteşarı Sayın Osman BÖLÜKBAŞ ile Sendikamız adına Genel Başkan, Genel Sekreter, Genel Basın Yayın Halkla İlişkiler ve Dış İlişkiler Sekreteri ile Genel TİS ve Hukuk Sekreteri görüşmeye katılmışlardır.Bu görüşmede Sendikamız adına yargı çalışanlarının sorunları bir bütün olarak irdelenmiş, dosya halinde Müsteşara sunulmuştur. Adalet Bakanlığı ve bağlı birimlerde özellikle adliyelerde yaşanan sorunların çözümü için, Sayın Cemil ÇİÇEK’e hitaben 06.09.2006 tarih ve bila sayılı dosya Sendikamız tarafından sunulmuştur.Başkanlık makamının 29.12.2006 tarih ve 117294 sayılı yazı ile ilettiğimiz sorunlardan sadece personel eksikliğine ilişkin bir çalışmanın olduğu bilgisi verilmiştir.Sendikamız Adalet Bakanlığı’nda yetkili sendika olmasına rağmen, bu güne kadar iletilen sorunların tam anlamıyla çözülemediği, özellikle KİK toplantı sonuçlarına yer yer uyulmadığı tarafımızca tespit edilmiştir.Bu güne kadar çözüm bekleyen sorunlar ise;A- PERSONEL EKSİKLİĞİ VE SORUNLARI1. Personel yetersizliği; yaklaşık olarak elli bin personel bulunmaktadır. Yargı alanında iş yoğunluğunu dikkate aldığımızda bu sayının yetersiz olduğu bilinmektedir. Daha etkin bir yargı hizmetinin yürütülebilmesi için özellikle adliyelerdeki personel eksikliğinin giderilmesi konusunda yeni personel alımına başlanılması gerekmektedir.2. Görevde yükselme; GİH ve YHS’da çalışan personelin öğrenim durumları dikkate alınarak görevde yükselme sınavlarının sık aralıklarla açılması.3. Adalet komisyonları (Adli yargı komisyonu); bu komisyon hakim ve cumhuriyet başsavcısının katılımıyla oluşmakta, görüştüğü konular ise %90 memurlarla ilgili kararlardır. Bu komisyonun yeniden bir yasal düzenlemeye tabi tutularak, çalışanların da temsiliyetinin sağlanması gerekmektedir.4. Geçici personel, 657-SDMK, 4-C pozisyonunda çalışanların karşılaştığı sıkıntılar giderilmeli, en son sürekli kadroya alınmaları konusundaki sürecin hızlandırılması ile sendikalı olan 4/C’lilerin sendika ödentilerinin kesilebilmesi için tahakkuk memurluğunca teknik düzenlemenin giderilmesi için çalışmalara hız verilmesi.5. Herkesin kendi kadrosunda çalıştırılması (iş tanımı); çalışma barışını bozan unsurlardan bir tanesi de kadrosu dışında iş yaptırılma sorunudur. Bu konuda herkesin bulunduğu kadroda çalıştırılmasına özen gösterilmelidir.B- EKONOMİK SORUNLAR1. GİH ve YHS çalışanlar, ortalama 650,00 YTL ile 680,00 YTL almaktadırlar. Genel çalışanlar içerisinde en düşük ücreti alan kesimin başında gelmektedirler. Yeni bir düzenlemeyle denge tazminatının (40+40) yargı çalışanlarına verilmesi sağlanmalıdır.2. Suçüstü nöbetleri; en son 2006 yılında yapılan değişiklikle suçüstü nöbetleri kaldırılmıştır. Oysa suçüstü nöbetleri fiilen yapılan nöbetler olup, çalışanlara karşılığı ödenmemektedir. Bu konuda yasal düzenleme yapılıncaya kadar bir yönetmelik düzenlenmesi ile suçüstü nöbet paralarının tekrar verilmeye başlanılması.3. Yargı tazminatı, Hakim ve Savcılara ödenen brüt maaşın %10’unun tüm çalışanlara ödenmesi konusunda düzenleme yapılması.4. İş riski tazminatı; UYAP projesinin yaygınlaşmasıyla birlikte, çalışanların kullandığı teknolojiden kaynaklı karşılaşabilecekleri meslek hastalıkları ile çalışma koşullarından kaynaklı yıpranma riski taşıyan birimlerde çalışanlara iş riski tazminatı verilmelidir.5. Havuz parası; kurumun çeşitli kalemlerinden oluşan gelirlerinin tüm çalışanlara adil ve eşit paylaşımı konusunda yeniden bir çalışma yapılması gerekmektedir. 3717 sayılı Yasa yeniden düzenlenmeli, aylık uygulanan üst sınır uygulaması kaldırılmalıdır. Çalışan adliye personeline, yaptığı işin karşılığı olarak havuz parası 12 ay süreyle ödenmelidir.6. Kademe-derece-ek göstergede yaşanılan sorunlar; bu sorunları yaşayan personelin gelmesi gereken derece ve kademe ilerlemesinin önündeki engeller kaldırılmalıdır. (190 sayılı KHK, 631 sayılı KHK)7. UYAP; e-devletin yaygınlaşmasıyla birlikte, Adalet Bakanlığı ve bağlı birimlerde pilot uygulama aşamasında olan UYAP projesinin getirmiş olduğu bir yığın sıkıntılar bilinmektedir. Bu projesinin yaygınlaşmasıyla birlikte çalışanların karşılaşabileceği mesleki hastalıklar ile risklerin önceden görülmesi ve gerekli koruyucu önlemlerin alınması gerekmektedir. Ayrıca, herkese UYAP tazminatı verilmelidir.8. Banka promosyonları; yerellerde yaşanılan sıkıntılar merkezi olarak tespit edilmeli, yapılan anlaşmalar gereği çalışanlara doğan ekonomik hakların eşit olarak verilmesi hususunda merkezi bir düzenlemenin Bakanlıkça yapılması gerekmektedir. Banka promosyon bedellerinin kurum ihtiyaçlarına göre değil, personele eşit dağıtılması.9. Fazla mesai uygulaması; özellikle adliyelerde uygulanan fazla mesai üst sınır 50 saat uygulanmakta, yaklaşık olarak 120,00 YTL. mesai ücreti ödenmektedir. Mesaiye kalan personele ödenen bu meblağın ancak ulaşım ve yemek giderini karşılamayacaktır. Bu konuda diğer bakanlıkların uygulaması dikkate alınarak bir düzenleme yapılması, yapılan mesailerin zorunluluktan çıkartılıp gönüllülüğe dönüştürülmesi gerekmektedir. Ayrıca, günümüz ekonomik koşullarına göre değerlendirildiğinde, bu mesai miktarının, diğer kurumlarda uygulanan fazla mesai miktarına denk gelecek bir orana çekilmesi gerekmektedir.C- SOSYAL HAKLAR1. Kira ve lojman; lojmandan yararlanamayan personelin kirası ödenmelidir.2. Ulaşım sorunu veya servis tahsisi; özellikle büyük şehirlerde ulaşım sorunu her geçen gün büyümekte, çözümü konusunda ise adım atılmamaktadır. Bu konuda bir düzenleme yapılarak servis konulması, servisin sağlanamadığı tüm personele ise serbest kart uygulamasına geçilmesi gerekmektedir.3. Yiyecek yardımı; Devlet Memurları Kanununun Yiyecek ve Yardım Yönetmeliğinde belirtilen kriterler çerçevesinde yemek verilmeyen yerlerde (taşra adliyeleri) Devlet katkı payının çalışanlara verilmesi yönünde sorunun çözülmesi gerekmektedir.4. Giyecek yardımı; Devlet Memurları Kanununun Giyecek Yardımı Yönetmeliğinde belirtilen esaslara uyulmadığı görülmektedir. Suiistimallerin önüne geçilmesi ve bu yönetmelikte belirtilen yardımların zamanında, günün koşullarına ve bu yardımı alan çalışanları rencide etmeyecek nitelikte ve kalitede olması gerekmektedir.D- ÇALIŞMA KOŞULLARI1. Fiziki donanım, adalet saraylarının büyük bir bölümü tadilat görmektedir. Kamu hizmetinin yürütülemeyeceği ve kötü koşullarda hizmet veren birçok adliye ve Bakanlığa bağlı birimler bulunmaktadır. Belirtilen hizmet binalarının yeniden modernize edilmesi konusunda çalışmaların hızlandırılması gerekmektedir. (Konya Adliyesi)2. Personelin hizmet içi eğitimi; adalet hizmetlerinin yürütülmesinde esas olan yasal mevzuatla birlikte çalışanların haklarını da belirtilen yasal düzenlemeleri de, dönemsel olarak belirli periyotlarla tüm çalışanlara bir eğitim programı dahilinde verilmelidir.E- 4688 SAYILI YASADA YAŞANILAN SORUNLAR1. KİK sonuçları; Sendikamız Adalet Bakanlığı’nda yetkili sendika olması nedeniyle, her yıl Bakanlık ile Ekim-Nisan dönemlerinde yapılan Kurum İdari Kurul toplantılarında tutanak altına alınan konuların çözümü konusunda bugüne kadar ilerletici bir adım atılmamıştır. Ayrıca, KİK sonuçlarının merkez ve taşra birimine duyurulması konusunda eksiklik devam etmektedir.2. Sendikal örgütlenme önündeki engeller merkez ve taşrada fiilen devam etmektedir. Sendikamızın yayın faaliyeti basın yasasına göre yürütülmekte iken, işyerlerinde dağıtılan bildiri, bülten, afiş vb. materyaller hakim ve savcılarca keyfi olarak engellenmektedir. Adalet dağıtan bir kurumda bu tip fiillerin olması, çalışma barışını bozmakta, adaletin ölçüsünü sarsmaktadır. Merkez ve taşra birimlerinde bu keyfi tutumun önüne geçilmesi konusunda merkezi bir yazıyla uyarı yapılması çalışma barışına hizmet edecektir.3. Tevkifat listeleri ile her yıl 15-20 Mayıs tarihleri arasında tutulan tutanakların gönderilmesi.Sendikamızca tarafınıza yazılı olarak iletilen konu ve sorunlara çözüm getirilmesi hususunda konunun takipçisi olunacağı Müsteşara beyan edilmiştir. Müsteşarın ise iletilen dosyayı inceleyeceğini, makamlarınca çözülmesi gereken hususlar konusunda çaba sarf edeceğini beyan etmiştir.
MERKEZ YÖNETİM KURULU
[kck]/p[rn][byk]