ALİ RIZA GÜNGEN: KURU YÖNETİP, KRİZİ HAVALE ETMEK (21. 02. 2020)

192

Türkiye’de sermaye hareketleri serbestliği, istikrarlı kur ve para politikası bağımsızlığı hedeflerinin bir arada güdülmesi kaynaklı bir uzlaşmaz üçlü performansı değil; ekonomik yapının değişmediği arka planda yönetilen bir kur ile yüksek büyüme hedefi (dolayısıyla bir an önce işsizliğin azalması ve sorunlu kredilerin çözülmesi isteği) arasında uzlaşmaz hale gelebilecek bir gerilim izliyoruz.
2019 ilkbaharında daha somut bir şekilde üzerine karar alınmış ve yerleştirilmiş
[
sonucunda kur, Şubat başına kadar belirli bir seviyede tutulabildi.
Geçtiğimiz yılın bütününe ait ödemeler dengesi verileri de elimizde iken yabancı sermaye, ekonomik seyir ve gerilimler üzerine birkaç gözlemi aktarmaya çalışayım. 2019 yılında sıfıra yakın büyüme, iç talepte azalma ve bunların etkisiyle
[


Biraz daha
[

ve Türkiye’deki siyasi gerginlikleri yönetebilmek için kredi genişlemesini daha fazla teşvik etmenin 2017’dekine benzer (ancak küresel finansal koşullar değişmediğinde daha hafif biçimde) kırılganlıkları artırıcı etkisi olacağını tespit edebiliyoruz.
Türkiye’de sermaye hareketleri serbestliği, istikrarlı kur ve para politikası bağımsızlığı hedeflerinin bir arada güdülmesi kaynaklı bir uzlaşmaz üçlü performansı değil; ekonomik yapının değişmediği arka planda yönetilen bir kur ile yüksek büyüme hedefi (dolayısıyla bir an önce işsizliğin azalması ve sorunlu kredilerin çözülmesi isteği) arasında uzlaşmaz hale gelebilecek bir gerilim izliyoruz.
TAHRİBAT-I PİYASA
Türkiye’nin gündemini kaplayan, terör örgütünün “siyasi ayağı” kimlerden oluşuyor tartışmaları bir
[

. Siyaset erbabı birbirlerinin boğazına sarılmış dursalar da, sürekli olarak gözleri kendi arkalarında işliyor görünen piyasada, yarattığı tahribatta ve bunun algılanışında.
Türkiye’de bir yanda siyaseten demokratikleşme projesi somutlaşamayan liberal restorasyon hazırlığı, diğer yanda güya dengelenmeyi sağlayacak ama yaptığı her şeyle aynı kredi döngüsüne girmeye meyleden ve kabuk bağlamaya çalışan keyfi mekanizmaları ile melez bir idare-i maslahatçılık bulunuyor. Kendi ön ayak oldukları 2020 başındaki kredi genişlemesinin yarattığı
“çılgınlığın” yeni bir dalgalanmaya dönüşmesinden kaygı duyan ve önlem arayışındaki siyaset yapıcılar ortalarda dolanıyor. “Ekonominin kırılganlıkları”nın geride bırakılması beklentisini dillendirenler, her şeyin yeniden baş aşağı gitmeye başladığı 2018 baharında yumuşak iniş, rekabet avantajı,
[