BÜLENT ŞIK: HAVALİMANI İLE KANSER HASTALIĞI ARASINDAKİ BAĞLANTILAR (27. 11. 2018)

195

İstanbul Havalimanı faaliyete girip, çevresi imara açıldığında, ormanlar ve yüzeydeki su varlıkları zarar görüp yeraltı sularını mecburen daha çok kullanmak gerektiğinde neler olacak?
İstanbul’un en önemli orman ve su varlıklarının üzerine inşa edilen ve İstanbul adı verilen üçüncü havalimanı geçtiğimiz günlerde açıldı.
Havalimanı inşaatının yapılabilmesi için Sulak Alanların Korunması Yönetmeliği 3 kez değiştirilmişti. Yapılacak havaalanın Trakya ve İstanbul için hayati önemde olan Terkos gibi su havzalarını besleyen 2,5 milyon ağaç, 70 sulak alan ve sekiz derenin yok olmasına neden olacağı
[belirtiliyor
. Ormanlara ve sulak alanlara verilen zararın boyutları ise belirsiz…
İklim krizi nedeniyle yağış rejimlerinin değişeceği, Türkiye’nin de içinde yer aldığı bölgenin su kıtlığı ve kuraklık sorunları yaşayacağı dile getiriliyor. Yerüstü ve yeraltı bütün su varlıklarını korumanın olağanüstü önem kazanacağı zamanlara doğru yol alıyoruz.
AKP hükümeti 10 milyar dolar harcayarak Trakya bölgesi ile İstanbul’un su varlıklarına zarar vereceği yıllardır belirtilen bir “milli” projeyi yaparken aynı dönemde dünya genelindeki su varlıkları hakkında bilgi edinmeyi sağlayacak çok önemli bir uydu projesi yarım milyar harcanarak hayata geçirildi.
NASA ve Alman Yerbilimleri Araştırma Merkezi tarafından GRACE-FO (The Gravity Recovery and Climate Experiment Follow-On) adını taşıyan birbiri ile aynı özelliklere sahip iki uydu dünya yörüngesine
[tespit edildi
.
Bu tespit ülkemizde yeraltı sularının fazla kullanıldığı –ve kullanılacağı- bölgelerde suda arsenik miktarını belirlemeye yönelik çalışmaların dikkatle ve sık aralıklarla yapılması gerekliliğine işaret ediyor.
Türkiye Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği örgütü (OECD) üyesi ülkeler içinde yeraltı suyunu tarımda en fazla kullanan üçüncü ülke
[