NİLGÜN TUNÇCAN ONGAN: YENİ MÜFREDAT TARTIŞMALARININ EKSENİ (24. 07. 2017)

201

margin-top:0cm;margin-:0cm;margin-bottom:9. 25pt;margin-:[rn]0cm;line-:11. 1pt;vertical-align:top[kck]span style=color: rgb(45, 45, 45); Arial, sans-serif; 7. 5pt;Evrim teorisinin çıkartıldığı müfredata cihat konusu eklenirken, yeni açılan okullara mescit ve abdesthane şartı getirilmesi, eğitim politikalarının niteliği konusunda fazla söze mahal bırakmıyor. İktidarın eğitim alanında yıllardır hedeflemiş olduğu yapısal dönüşüm, gerek biçim gerekse içerik itibarıyla tamamlanmış görünüyor. [kck]article class=ourteam-item text-center style=position: relative;margin-top:0cm;margin-:0cm;margin-bottom:9. 25pt;margin-:[rn]0cm;line-:11. 1pt;vertical-align:top;outline: 0px[kck]span style=[rn]7. 5pt;’Arial’,’sans-serif’;color: 2D2D2DAncak içerik konusundaki sorun, öğrencilere seküler kavram ve teorilerin yeterince öğretilmiyor olmasından ibaret değil. Eğitimin hedefleriyle öğretim programları arasındaki ilişki göz önünde tutulduğunda, müfredata neyin eklenip neyin çıkarılmış olduğu eğitim politikalarının hedefini belirlemek açısından kuşkusuz ki açıklayıcı. Ancak bu eksene hapsedilmiş bir tartışmanın, konunun tüm boyutlarının açığa çıkmasını engelleyici bir tarafı da var.
margin-top:0cm;margin-:0cm;margin-bottom:9. 25pt;margin-:[rn]0cm;line-:11. 1pt;vertical-align:top;outline: 0px[kck]span style=[rn]7. 5pt;’Arial’,’sans-serif’;color: 2D2D2DTıpkı bunun gibi mesele, öteden beri tartışıldığı üzere, din derslerinin Türkiye toplumunun çok kültürlü yapısını karşılamaktan uzak niteliğiyle de sınırlı değil. Kaldı ki, artık ‘din kültürü ve ahlak bilgisi’ programında bu eleştirileri karşılamaya yönelik belli düzenlemeler de var. örneğin Hint ve çin dinlerine kadar pek çok farklı inanç sistemi ve mezhep programda yer alıyor. Ancak bu konuların din derslerinin toplam hacmi içindeki payı düzenlemenin biçimsel niteliğini ortaya koyuyor.
margin-top:0cm;margin-:0cm;margin-bottom:9. 25pt;margin-:[rn]0cm;line-:11. 1pt;vertical-align:top;outline: 0px[kck]span style=[rn]7. 5pt;’Arial’,’sans-serif’;color: 2D2D2DBununla beraber esas mesele ise programlarda yer alan konuların hangi yaklaşım, amaç ve beklentiler doğrultusunda müfredata dahil edildiği. Zira Milli Eğitim Bakanlığı’nın da açıkça belirttiği üzere her öğretim programı bir eğitim felsefesi üzerine inşa ediliyor.
margin-top:0cm;margin-:0cm;margin-bottom:9. 25pt;margin-:[rn]0cm;line-:11. 1pt;vertical-align:top;outline: 0px[kck]span style=[rn]7. 5pt;’Arial’,’sans-serif’;color: 2D2D2DBu bağlamda farklı inanç sistemlerine ilişkin içerik, tam da olması gerektiği gibi, kültür dersi özelliği taşıyor. Belirlenen kazanımlar, öğrencilerin o inanç sistemlerinin doğuşunu, tarihini, esaslarını ve ritüellerini öğrenmesiyle sınırlı tutulmuş. Buna karşılık ortaöğretim Temel Dini Bilgiler (İslam1- 2) Programında ise durum farklı.
margin-top:0cm;margin-:0cm;margin-bottom:9. 25pt;margin-:[rn]0cm;line-:11. 1pt;vertical-align:top;outline: 0px[kck]span style=[rn]7. 5pt;’Arial’,’sans-serif’;color: 2D2D2DProgramın amaçları yazılırken, İslam dininin inanç, ibadet ve ahlaki kurallarının temel kaynaklardan ve doğru biçimde öğrenilmesinin önemi yanında İslam’ın toplum hayatını ilgilendiren esaslarını bir bütün olarak öğrenip, buna uygun bir hayat sürmenin gereği vurgulanıyor.
margin-top:0cm;margin-:0cm;margin-bottom:9. 25pt;margin-:[rn]0cm;line-:11. 1pt;vertical-align:top;outline: 0px[kck]span style=[rn]7. 5pt;’Arial’,’sans-serif’;color: 2D2D2DBu çerçevede de İslam ekonomisinden hukuk sistemine, evlilik ve boşanmadan yoksullukla mücadeleye, işçi-işveren ilişkilerinden mülkiyete kadar toplumsal yaşamın her alanının İslami biçiminin nasıl olması gerektiğine programda yer verilmiş.
margin-top:0cm;margin-:0cm;margin-bottom:9. 25pt;margin-:[rn]0cm;line-:11. 1pt;vertical-align:top;outline: 0px[kck]span style=[rn]7. 5pt;’Arial’,’sans-serif’;color: 2D2D2DBu durumda da din dersi inanç ve kültürlere ilişkin bir öğretim programı olma özelliğini kaybediyor ve bir düzenleme mekanizmasına dönüşüyor.
margin-top:0cm;margin-:0cm;margin-bottom:9. 25pt;margin-:[rn]0cm;line-:11. 1pt;vertical-align:top;outline: 0px[kck]span style=[rn]7. 5pt;’Arial’,’sans-serif’;color: 2D2D2DTam da bu nedenle, müfredata yönelik tartışmalarda programların kapsamı yanında belirlenen hedef, felsefe ve kazanımları da göz ardı etmemek gerekiyor.
margin-top:0cm;margin-:0cm;margin-bottom:9. 25pt;margin-:[rn]0cm;line-:11. 1pt;vertical-align:top[kck]span style=7. 5pt;[rn]’Arial’,’sans-serif’;color: 2D2D2D
style=margin-top:0cm;margin-:0cm;margin-bottom:9. 25pt;[rn]margin-:0cm;text-align:line-:11. 1pt;vertical-align:top[kck]span style=7. 5pt;’Arial’,’sans-serif’;color: 2D2D2D24. 07. 2017 – EVRENSEL
[kck]/article