TİS’E VE HUKUKA AYKIRI GENELGENİN İPTALİ İÇİN DANIŞTAY’A DAVA AÇTIK!

400

Milyonlar Hukuksuzluğun Giderilmesini Bekliyor!

Bilindiği üzere; 04.07.2022 tarih ve 1342135 sayılı, Sıra No: 9 sayılı Genelgesi ile kamu emekçilerine ve emeklilerine Temmuz 2022 tarihinden itibaren uygulanacak zam oranının %41,69 olacağı ilan edilmiştir.

Yapılan kamuoyu araştırmalarında verilerine %70 civarında güvensizliğin olduğu bilinen TÜİK tarafından %42,35 oranında açıklanan enflasyonun dahi altında kalacak şekilde kamu emekçileri ve emeklileri maaş artışlarının %41,69 olarak belirlenmesi toplu sözleşme hükümlerine ve hukuka açıkça aykırıdır.

Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) görevlerinin en başında ürettiği istatistiklerde adaletli olması gelmektedir. Bu adaleti de, ürettiği istatistik göstergeleri; güvenilir, yansız, kaliteli, uluslararası standartlara uygun, kıyaslanabilir, tutarlı, güncel ve toplumun ihtiyaç duyduğu verileri üretilmesi sayesinde sağlayabilir.

TÜİK’in ürettiği enflasyon rakamları da Devletin ekonomik anlamda daha adil yönetilmesi için gerekli verilerden biridir.

Çünkü:

Mal ve hizmetlerin fiyatlarındaki değişim oranlarının izlenmesinde,

Ödeme sözleşmelerinin vade farklarının hesaplanmasında,

Satınalma gücü değişiminin bulunmasında,

Ekonomik ya da parasal değer serilerinin deflate (indirgenmesinde) reel değerlerinin bulunmasında,

Verimlilik, kârlılık ve muhasebe hesaplarında,

Merkez Bankasının para politikalarında,

Hükümetlerin alacağı ekonomik tedbirlerin belirlenmesinde,

Ekonominin gidişat için bir gösterge olmasında,

Hükümetlerin ekonomik politikalarının belirlenmesinde,

Ücretlerin ve fiyatların ayarlanmasında,

Milli muhasebe hesaplarında,

Fiyat analizlerinde,

Ticari faaliyetlerin yönlendirilmesinde,

Kira kontratlarının artış oranlarının belirlenmesinde,

Enflasyon, yani Fiyat Endeksleri gösterge olarak kullanılmaktadır.

Oysa TÜİK, çok açık ki uzun süredir güvenilirliğini, tutarlılığını, tarafsızlığını ve şeffaflığını yitirmiştir. TÜİK’in verilerinin sendikaların ve Enflasyon Araştırma Grubu’nun (ENAG) açıkladığı verilerle uzun süredir çelişki içinde olduğu tüm kamuoyu nezdinde de aşikârdır.

Dolayısıyla gerçek enflasyon oranlarının dahi sağlıklı, şeffaf ve objektif bir şekilde tespiti yapılmamış iken kamu emekçilerinin maaş zam oranlarının ne şekilde ve hangi veriler kabul edilerek hesaplandığı ise belirsizdir.

Öte yandan Kamu görevlilerinin 2022 ve 2023 yıllarında yararlanacakları mali ve sosyal hakları belirlemek üzere 2 Ağustos 2021 tarihinde başlayan toplu sözleşme görüşmeleri 23 Ağustos 2021 tarihinde tüm itirazlarımıza rağmen iktidar ile yandaş Konfederasyon mutabakatı ile sonlandırılmıştır.  O süreçte yaptığımız eylem ve etkinliklerdeki tüm açıklamalarımızda mutabakatın kamu emekçilerinin aleyhine olduğu, bırakalım geriye dönük hak kayıplarının telafisini, önümüzdeki dönemde de sefalet ücretine mahkûm edildiğimiz belirtilmiştir. Ancak 25.08.2021 tarihli ve 31579 sayılı Resmi Gazete ’de yayımlanan toplu sözleşme metinleriyle birlikte 1 Ocak 2022 tarihinden itibaren geçerli olacak resmi süreç tamamlanmıştır. Yürürlükteki 6. Donem Toplu Sözleşmesine göre kamu emekçilerine Ocak 2022’de yüzde 5, Temmuz 2022’de ise yüzde 7 zam öngörülmüştür.

25/8/2021 tarihli ve 31579 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmış olan Kamu Görevlilerinin Geneline ve Hizmet Kollarına Yönelik Mali ve Sosyal Haklara İlişkin 2022 ve 2023 Yıllarını Kapsayan 6. Dönem Toplu Sözleşmenin İkinci Kısım Birinci Bölümünün 5 inci maddesinin beşinci fıkrasında;

“Hazine ve Maliye Bakanlığı, 8 inci maddede öngörülen hallerin gerçekleşmesi durumunda birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkralarda belirlenmiş olan katsayıları, sözleşme ücreti artış oranlarım ve ücret tavanları ile 7 nci maddede yer alan ortalama ücret toplamı üst sınırlarım; anılan fıkralarda belirlenmiş olan artış oranı ile 8 inci madde uyarınca verilecek enflasyon farkını yansıtacak şekilde yeniden belirler ve duyurur. ” hükmü yer almaktadır.

Oysa Hazine ve Maliye Bakanlığının “Mali ve Sosyal Haklar” konulu, 04/07/2022 tarih ve Sıra No: 9 sayılı Genelgesi ile memurlar ile diğer kamu emekçileri ve emeklilerine Temmuz 2022’de uygulanacak toplam artış %41,69 olarak belirlemiştir. Kamu emekçileri ve emeklilerinin Temmuz artışı enflasyonun altında kaldığı görülmektedir.

Buna göre; 25.08.2021 tarih 31579 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan ve halen yürürlükte olan 6. Dönem Toplu Sözleşmesine göre memurlara ve memur emeklilerine toplam %46,96 oranında artış yapılmalıdır. Yüzde 41,69’luk hesaplama 6. Dönem Toplu Sözleşmesine açıkça aykırıdır.

Toplu sözleşmenin “enflasyon farkı ödenmesi” başlık 8. maddesine göre ise Ocak-Haziran 2022 arası TÜFE endeksi yüzde 5’i aşarsa katsayılar ve ücretler aşan kısım kadar artırılabilir şeklindedir. Bunun anlamı Ocak-Haziran dönemi enflasyon farkı kadar telafi artışı yapılmasıdır.

Ocak 2022’de yapılan yüzde 5’lik zammın yanında Hükümet ayrıca maaşlarda %2,5’luk bir “iyileştirme” yapmıştır. 22 Ocak 2022 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan 7351 sayılı Kanunla bu ek zam yapılmıştır.  Kamuoyuna  “iyileştirme” olarak sunulan %2,5’luk fark geri alınmakta ve davalı idarece 6 aylık enflasyondan %7,5 indirilerek enflasyon farkı %34,85 olarak bulunmaktadır. Oysa Ocak 2022’de yapılan %2,5 ek zam bir iyileştirmedir, refah payıdır ve geri alınamaz. Bu yüzden enflasyon farkı %37,35 olarak uygulanmalı iken %34,85 olarak hesaplanması hukuka aykırıdır.

Buna göre memur zammı hesaplanırken uygulanması gereken usul Toplu Sözleşme Hükümlerine göre şöyledir: Enflasyon yüzde 42,35 olduğuna göre aşan kısım yüzde 5 eksiltilerek bulunan rakam yüzde 37,35’tir. Buna göre mevcut maaş ve aylıklar %37,35 artacak ve 100’den 137,35’e yükselecektir. Ardından düzeltilmiş (enflasyon farkı eklenmiş, telafi edilmiş) maaş ve aylıklara %7 zam yapılacaktır. Böylece zamlı maaş ve aylıklar 100’den 146,96’ya çıkarak %46,96 artmış olacaktır.

Ancak iktidar ve yandaş Konfederasyon hesaplamayı böyle yapmamaktadır. Enflasyon farkı ile Temmuz zammını toplayarak %41,69’luk oran bulunmakta artış buna göre yapılmaktadır. Kamu emekçilerinin aleyhine olan bu hesaplama toplu sözleşmenin enflasyon farkının telafi edilmesi amacına uygun değildir.

Toplu Sözleşme hükümleri gereğince yüzde 42,35’lik 6 aylık enflasyondan Ocak 2022’de yapılan yüzde 5 zam düşülerek enflasyon farkının bulunması gerekirken ve maaşlara toplamda yüzde 37,5’lik iyileştirme yapıldıktan sonra yüzde 7’lik Temmuz ayı zammı uygulanarak 46,96 oranında artış yapılacağı düşünülürken, açıklanan enflasyon rakamının dahi altında kalacak şeklide artış yapılması Anayasa ve Yasalara aykırıdır.

Bu nedenle: Sadece bağlı sendikalarının üyeleri değil tüm kamu emekçileri ve emeklilerin hak ve çıkarlarını savunan Konfederasyonumuz toplu sözleşme hükümlerine ve hukuka aykırı genelge ve artışa karşı iptal talebiyle Danıştay’a dava açmıştır.

Davanın ve sürecin takipçisiyiz.

YÜRÜTME KURUL